Jak poprawnie odnowić chrom?

Drodzy Klienci!

Ze względu na bardzo duże zainteresowanie jak przebiega renowacja powłok galwanicznych przyszło nam do głowy, aby opisać jak powinien zostać poprawnie przeprowadzony ten proces! Jak wiadomo wiele elementów waszych samochodów, motocykli posiada elementy chromowane lub niklowane, a co raz częściej tylko miedziowane.

 

W dużym skrócie spróbujemy naświetlić ten temat, aby spróbować wytłumaczyć skąd bierze się taka cena skoro pokrycie powłokami galwanicznymi surowego detalu jest kilkakrotnie tańsze od renowacji. Dodatkowo poznacie jak wg naszej technologii przebiega ten proces i co możecie wymagać od konkurencji, którą wybieracie ze względu na termin, odległość lub cenę. W końcu jak już coś robić to warto wiedzieć czego wymagać zwłaszcza gdy nie kosztuje to kilka złotych i często wymaga od Was pasjonatów wielu wyrzeczeń.

 

Jak już wspominaliśmy artykuł ten jest skrótowym opisem procesu i dotyczący detali stalowych na przykładzie technologii stosowanych w  Naszym zakładzie. Renowacja detali przebiega rożnie w zależności od materiału np. przy aluminium czy ZnAl-u jest już odmienny i bardziej skomplikowany co najczęściej niestety przekłada się to na cenę usługi ale o tym może kiedy indziej. Póki co skupimy się na chromowanych elementach stalowych, gdyż nasze możliwości technologiczne pozwalają na ich obróbkę ( stosowana przez nas do procesu linia pozwala na obróbkę stali, miedzi, mosiądzu).

 

Przedmioty, które powierzacie Państwo w celu renowacji ich powłok galwanicznych początkowo muszą zostać pozbawione starych powłok galwanicznych. Najlepiej dokonać tego w sposób elektro-chemiczny, ponieważ powłoka zdejmowana jest w sposób równomierny. W zależności od stanu detalu pozbywamy się albo samego chromu albo chromu i niklu. Drugi sposób dość często jest niezbędny, gdyż poddawane obróbce elementy lubią korodować pod powłoką niklu. W tym przypadku próbując zaczyszczać powłokę w miejscach korozji zachodzi zjawisko „ślizgania się” materiału ściernego. Pozostawiając detal w takim stanie jest prawie 100% pewne, że w niedalekiej przyszłości nałożoną powłokę będzie odparzać.

 

W kolejnym etapie oczyszczone, surowe detale przechodzą liczne prace:

  • szlifiersko – polerskie,
  • punktowe uzupełnianie ubytków np. mosiądzem w celu uzyskania jednolitej lustrzanej powierzchni.

 

Części niewidoczne np. wnętrza zderzaków powinny są piaskowane (a po procesach galwanizacyjnych warto zabezpieczyć je przykładowo wypełniając wnętrze farbą epoksydową).

 

Tak przygotowane elementy, trafiają na linię w celu wytrawienia i wypłukania ze środków wykorzystywanych w procesach przygotowawczych. Następnie nakładana jest cienka warstwa niklu w celu stworzenia twardego podłoża dla miedzi, która nakładana jest w kolejnym procesie.  Jest ona niezbędna podczas galwanizacji części motoryzacyjnych narażonych na warunki atmosferyczne itp. ponieważ w połączeniu z niklem zwiększają wytrzymałość antykorozyjną oraz pomaga wyrównać powierzchnię detalu . Do procesu miedziowania można wykorzystać jeden z kilku rodzajów kąpieli miedzianych: cyjankaliczne, alkaliczne, kwaśne, każda z nich ma swoje plusy i minusy jednak jest niezbędna w przypadku galwanizowania części motoryzacyjnych. Po każdej fazie kąpieli miedzianej detale poleruje się w celu uzyskania jednolitej, lustrzanej powierzchni antykorozyjnej. Zazwyczaj każdy technolog ma swój sposób na przeprowadzenie tego procesu. Nasi specjaliści stawiają tutaj na kilkukrotny proces miedziowania ( delikatne szlifowanie oraz polerowanie międzyprocesowe), ponieważ nakładając powłokę w bardzo długim czasie może spowodować znaczne zwiększenie wagi detali, a dodatkowo grube powłoki wcale nie są trwalsze.

 

W nastepnym etapie detale trafiają na w pełni zautomatyzowaną linię wanien w której przechodzą procesy niklowania wstępnego oraz niklowania właściwego – wybłyszczającego, a także liczne płukanki, odtłuszczania, pasywacje oraz finalne chromowanie wzbogacone o środki uszczelniające powłoki galwaniczne. Dzięki zastosowaniu dodatkowych płukanek międzyprocesowych mamy pewność iż detal pozbawiony jest zbędnych pierwiastków, a powłoka opiera się jedynie na tych, które trwale przyległy. Na rynku wykorzystywane są najczęściej dwa rodzaje kąpieli chromowych opartych na chromie trójwartościowym (Cr3+) lub sześciowartościowym (Cr6+).

 

Kąpiele oparte na chromie (Cr3+) posiadają lepszy rozkład metalu i wgłębność oraz co ważne i często problematyczne w przypadku chromu sześciowartościowe (Cr6+) nie powodują „przepaleń” ( żółtawe chmurkowate przebarwienia) wokół okrągłych otworów i na załamaniach detali oraz charakteryzują się lepszą wydajnością prądową. Kąpiele te różnią się również pod względem wizualnym. Trójwartościowe posiadają lekko grafitową poświatę – głębię ( na zachodzie zwany chromem ciemnym – nie mylić  z czarnym), a sześciowartościowe jasno żółtawą. Jednak w tym przypadku trudno jednoznacznie stwierdzić, które są lepsze to jest już sprawa gustu. Dodatkowo kąpiele oparte na chromie Cr3+  są bardziej przyjazne dla zdrowia człowieka i środowiska naturalnego, ponieważ nie zawiera związków rakotwórczych i mutagennych oraz posiada niższe stężenie związków chromu. Co ważne kraje zachodnie nie dopuszczają już na rynek produktów pokrytych chromem Cr6+ ze względu na wspomniane wcześniej wyniki badań.

 

Tak oto zbliżyliśmy się do końca mocno uproszczonego przeze mnie procesu renowacji części chromowanych. Pozostaje już tylko finalne przepolerowanie detalu i moze on trafić do klienta.

 

Często pada pytanie ile będzie kosztować zrobienie danego detalu?

Uczciwie pracownik powinien obejrzeć detal lub poprosić o zdjęcia z dokładnymi wymiarami aby był w stanie poznać stan detalu i obliczyć jego powierzchnię. Jeśli ktoś bez tego podaje ceny to zazwyczaj mocno zawyżone i często zależne od wartości detalu a nie ilości pracy i zużytego materiału !

 

Ważne: w przypadku renowacji części chromowanych ciężko określić jedną cenę czy przykłady bo zależne jest to od stanu detalu i nakładu prac oraz środków jakie należy ponieść ( ilość prac polerskich, warstw miedzi ). Wpływ ma także wiele pośrednich czynników: lokalizacja zakładu itp. Dlatego też wahają się one na rynku od 10 nawet do 50 zł/dm2 powierzchni poddany obróbce ( renowacji ).

Mamy nadzieję, że udało się w krótki i rzetelny sposób naświetlić Państwu tę tematykę. Już wkrótce postaramy się przygotować obszerniejszy poradnik dotyczący tego jakże ciekawe procesu.

 

Z poważaniem

Zespół Tiger-Chrom

Tags: , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.